15 jan Hoe de bedrijfscultuur doorgeven aan nieuwkomers?
Sales, Marketing & HR mensen blijven gegeerd …
Maar ik merk dat nieuwkomers vaak de weg verliezen bij opstart😱
Onboarding
Iedereen is er zich ondertussen van bewust dat het intensief begeleiden van nieuwkomers cruciaal is.
En dan heb ik het niet over de eerste dagen alleen!
Sommigen hebben nu na maanden opstart hun collega’s nog niet face-to-face gezien.
Hoe bouw je dan een vertrouwensband op? Hoe creëer je verbinding tussen collega’s?
Verbinding maken
Als nieuwkomer wil je niet alleen je functie onder de knie krijgen en weten bij welke persoon je kan aankloppen voor informatie.
Waar nog te weinig aandacht aan wordt besteed is het creëren van verbinding tussen teamleden.
De aandacht voor de factor “mens” maakt of kraak je HR-beleid🤷♀️.
Waarden
Wat vind je als bedrijf belangrijke waarden die je wil dat mensen verbinden?
En dan bedoel ik niet de ‘container’ begrippen als: ” klantvriendelijkheid, kwaliteit, efficiëntie …”
Dan bedoel ik waarden die mensgericht zijn: ” verbinden, inspireren, luisterbereidheid, …”
Hocus Pokus
Hoe krijg je die waarden dan in een groep verankerd?
Niet door ze een mooie power point te sturen waar de waarden op staan😢
Wij pakken het in bedrijven (zelfs nu in het online tijdperk) als volgt aan:
👉Eerst brengen we de topwaarden van iedereen individueel in kaart💖
👉Dan kijken we in groep naar elkaars topwaarden: dat schept begrip in het team💖
👉Tot slot kijken we wat de bedrijfswaarden zijn en hoe die blenden met het team (en waar niet)💖
Magic Happens
Automatisch krijg je een verbindende sfeer ✨door de oefening te doen en naar elkaar te luisteren.
Mensen willen individueel erkent en gewaardeerd worden alvorens ze zich in groep goed gaan voelen.